diumenge, 10 de novembre de 2013

SYMBALOO DE CATALÀ

Fa uns dies us vàrem presentar el SYMBALOO DE MATEMÀTIQUES.
Avui és el torn de presentar-vos el SYMBALOO DE CATALÀ que estem elaborant per als nens i nenes de primer. És un recull d'activitats que ben segur gaudireu fent-les amb els vostres fills i filles. No és un recurs tancat, és un recurs viu perquè, a mida que anem avançant continguts, anirem actualitzant amb moltes altres activitats.

ACTUALMENT el que trobareu són activitats de confegir paraules, de relacionar paraules amb el seu dibuix, de lectura....

PER ACCEDIR CLICA EL SEGÜENT ENLLAÇ:

SYMBALOO DE CATALÀ


divendres, 8 de novembre de 2013

CONSELLS PER AJUDAR ALS NENS I NENES A APRENDRE A LLEGIR..

Saber llegir -juntament amb escriure, entendre i parlar- és una de les habilitats fonamentals i necessàries per al domini d'una llengua. Els pares sovint volem col·laborar però no sabem ben bé com fer-ho i com ajudar als seus fills en aquest aprenentatge.


AVUI ELS VOSTRES FILLS I FILLES HAN VINGUT AMB LA PRIMERA LECTURA. UNA LECTURA QUE COM VEUREU ÉS MECÀNICA PERQUÈ HAN D'ANAR GUANYANT AGILITAT I FLUÏDESA. 
COM EL PUC AJUDAR? QUÈ HE DE FER? COM SÉ QUE HO ESTÀ FENT BÉ?
SÓN MOLTES LES PREGUNTES QUE SEGUR US PASSEN PEL CAP.

QUÈ CAL FER DONCS?
1.- DEIXAR QUE EL NEN/A INTENTI LLEGIR-HO SOLET PERQUÈ ES VAGI FAMILIARITZANT AMB LES PARAULES I FRASES QUE HA DE LLEGIR. ÉS IMPORTANT QUE AMB EL DIT VAGI SEGUINT EL QUE LLEGEIX.
2.- AJUDEU-LO SI ÉS NECESSARI ANIMANT-LO EN TOT MOMENT.
3.- FEU LA VALORACIÓ DE LA LECTURA QUAN EL NEN/A US HO HAGI LLEGIT UN PARELL DE VEGADES. BEN SEGUR QUE AIXÍ US LLEGIRÀ MOLT BÉ I EL PODREU FELICITAR.
4.- TOT AQUEST PROCÉS NO CAL QUE EL FEU EL MATEIX DIA. ES TRACTA D'ANAR AGAFANT PRÀCTICA AMB LA LECTURA I PER AIXÒ CAL ANAR-HO REPETINT ALMENYS UN O DOS COPS AL DIA.
5.- DILLUNS O DIMARTS (COM A MOLT TARD) CAL QUE RETORNEU LA CARPETA A L'ESCOLA.

IMPORTANT:

- Heu de mirar d'esbrinar quin és el límit de temps del vostre fill/a. Sovint acabem les estones de lectura enfadant-nos amb ells, sense veure que durant una estona han llegit bé però ara estan cansats i, lògicament, cometen més errades.
- La lectura mecànica és important. Han d'anar guanyant agilitat i fluïdesa en la descodificació de les lletres. Moltes vegades quan acaben de llegir una paraula, no recorden les primeres lletres d'aquesta. Nosaltres podem repetir tota la paraula sencera:  si el nen ha llegit: "aaaaarrrrrmmmmaaaarrrrriiii" , nosaltres podem dir "Molt bé! Has llegit armari! vinga ara llegeix-la tu!"
Si veiem que enlloc de dir "PA-PA" diu "la pe, la a, la pe, la a" podem ajudant-lo dient: "la pe" és el nom de la lletra però no parla així, "la p sola no vol dir res, necesita la A, la E, la I, la O, la U perquè soni, perquè parli, llavors amb la a sonarà PA, amb la e, PE..." 
Ja veureu com ben aviat la lectura mecànica es va consolidant i poden anar entenent petites frases a mesura que descodificant les lletres del text. És en aquest moment que comencen a gaudir de la lectura.

A LA REUNIÓ D'INICI DE CURS US VÀREM DONAR UNES PINZELLADES DE COM AJUDAR A LLEGIR ALS VOSTRES FILLS/LLES PERÒ NO US AMOINEU SI NO US ENRECORDEU. US DEIXEM UN ARTICLE QUE BEN SEGUR QUE US AJUDARÀ.

L'IMPORTANT? PASSAR UNA BONA ESTONA AMB EL VOSTRE FILL/A I GAUDIR DE LA LECTURA.

MARTA I ROSER.


ARTICLE. Font:  Healthy Children
Llegir en veu alta és una de les millors maneres d’ajudar al teu fill a aprendre a llegir. A més, pot ser molt divertit! Com més emoció mostris mentre llegeixis, més ho gaudirà! El més important és que ell marqui el ritme i es diverteixi mentre aprèn a llegir.
Segueix els consells següents quan tu llegeixis al teu fill:
  • Fes córrer el dit al llarg de les paraules a mesura que les vas llegint per ensenyar-li que allò que assenyales és el que explica la historia.
  • Fes sons d’animals i veus divertides, sense vergonya! Així ajudaràs el nen a que s’entusiasmi amb la història.
  • Atura’t a les imatges i pregunta-li al nen que descrigui què hi veu. Parla-li de com les imatges relaten la història.
  • Convida’l a participar en qualsevol frase que es vagi repetint al llarg del conte.
  • Ensenya-li com els esdeveniments que tenen lloc al llibre poden ser similars als que ell viu en el dia a dia.
  • Si el nen fa una pregunta, para de llegir i respon. El llibre pot ajudar-lo a expressar els pensaments i solucionar els propis problemes.
  • Segueix llegint al teu fill fins i tot després que hagi après a llegir. Un nen pot escoltar i entendre històries més complicades que si les llegeix per ell mateix.

Llegir en veu alta

Un cop el nen comenci a llegir pel seu compte, fes-lo llegir en veu alta. Això l’ajudarà a agafar confiança en l’habilitat de llegir, i a gaudir en l’aprenentatge de noves tècniques de lectura. Fes torns de lectura amb el teu fill per tal que vagi aprenent habilitats més avançades.
Si el nen demana ajuda amb una paraula, explica-li ràpidament el significat per tal de que no perdi el fil de la història. No el forcis a dir cap paraula si s’entrebanca, tret que ell mateix insisteixi en fer-ho.
Si substitueix una paraula per una altra mentre està llegint, observa si té sentit. Si per exemple fa servir el mot “gosset” en comptes de “cadell”, el resultat és el mateix; no l’aturis per corregir-lo. Si per contra utilitza una paraula que no té sentit, per exemple “col” per “sol”, demana-li que llegeixi un altre cop la frase perquè no estàs segur d’haver entès bé el que ha llegit. Reconeix els límits d’energia del nen, para en cada sessió davant de qualsevol senyal de fatiga, cansament o frustració.
Sobretot, assegura’t de felicitar-lo pels progressos! Tu ets el primer professor i el més important de tots! La lloança i el suport que li dones mentre ell aprèn a llegir l’ajudaran encara més a gaudir de la lectura i de l’aprenentatge.
Aprendre a llegir a l’escola
Un cop el teu fill comenci l’escola primària, començarà l’educació formal en la lectura. Hi ha moltes maneres d’ensenyar els nens a llegir a l’escola:
  • Emfatitzar el reconeixement de la paraula, fent entendre als alumnes el significat global sobre el context.
  • Aprendre quin so representa cada lletra (fonètica); això els ajuda a “descodificar” o pronunciar les paraules.
  • Parar atenció a les connexions entre allò parlat i allò escrit.
Molts professors utilitzen una combinació de mètodes per ensenyar als alumnes a llegir. És una habilitat important per als nens en l’aprenentatge. Molts aprenen a llegir sense cap problema, però forçar un nen a llegir abans d’hora o quan presenta problemes pot ser contraproduent. Es recomana llegir conjuntament i jugant a jocs per fer-ho de forma més divertida.
Els pares han d’involucrar-se en l’aprenentatge dels fills. Fomentar la passió d’un nen per l’aprenentatge anirà acompanyat d’una probabilitat més gran d’èxit escolar.
Consells per a la lectura
Aquests són alguns consells que cal tenir en compte mentre el nen aprèn a llegir:
  • Dedica-li un temps cada dia. A molts nens els encanta que els expliquin un conte abans d’anar a dormir. A més, aquesta és una bona manera de relaxar el nen després d’un dia de molta activitat. Llegir entre cinc i deu minuts cada dia serà més beneficiós que no llegir una hora seguida un dia a la setmana. A més, els fills ens agrairan que els dediquem aquesta estona diària.
  • Deixa llibres a l’habitació del nen perquè els pugui gaudir quan vulgui. Assegura’t que l’habitació té les millors condicions per a una bona lectura: un llit, un sofà o una cadira confortable, prestatgeries per als llibres i un llum adequat.
  • Llegeix els llibres que el nen gaudeix més. Al cap d’un temps segur que sap les frases de memòria. Deixa que vagi relatant ell mateix el conte.
 
 
AVUI L'ANNA ENS HA PORTAT DOS POLLETS MOLT PETITONS...TENEN 5 DIES!
UN POLLET "PARLAVA" MOLT.
L'ALTRE POLLET S'ADORMIA.
AL PATI ELS HEM POGUT TOCAR.
NECESSITEN SILENCI SINÓ ES POSEN NERVIOSOS.

PADRINS DE LECTURA!!

ELS NENS I NENES DE SISÈ SÓN ELS NOSTRES PADRINS I PADRINES!! NOSALTRES SOM ELS SEUS FILLOLS I FILLOLES!
ENS HEM CONEGUT AMB UN LLIBRE...ELS PADRINS I PADRINES ENS L'HAN EXPLICAT I ENS HA AGRADAT MOLT!
AH!!NOSALTRES TAMBÉ ELS HI HEM LLEGIT UNA MIQUETA!

MENGEM PANELLETS I CASTANYES!

FEM PANELLETS!!

HEM FET PANELLETS A L'ESCOLA I ENS HO HEM PASSAT MOLT BÉ FENT-LOS!
HAN QUEDAT BONÍSSIMS!

dimecres, 6 de novembre de 2013

CANÇONETES DE LA TARDOR!

PER FI SEMBLA QUE ARRIBA LA TARDOR...I AQUÍ US DEIXEM UNES QUANTES CANÇONS RELACIONADES AMB AQUESTA ESTACIÓ DE L'ANY TAN MACA!


VIVALDI VA SER UN COMPOSITOR QUE VA ESCRIURE UNA MELODIA DEDICADA A LA TARDOR. LA VOLS CONÈIXER?




BEN SEGUR QUE AQUESTA CANÇÓ L'HAUREU ESCOLTADA PERÒ...US ATREVIU A CANTAR-LA MENTRE ANEU LLEGINT LES PARAULES? VINGA QUE ÉS MOLT FÀCIL!




UNA ALTRA CANÇONETA QUE ENS PARLA DE LA TARDOR AMB ELS MESOS QUE LI CORRESPONEN!

CANÇONETES DEL COS HUMÀ

AVUI ESTEM CANTARINES I PER AIXÒ US PROPOSEM ESCOLTAR LES SEGÜENTS CANÇONS QUE BEN SEGUR QUE US AGRADARAN!
UNES PARLEN DEL COS HUMÀ I LES ALTRES...BÉ, JA HO DESCUBRIREU!
POSEU EL VOLUM BEN FORT I GAUDIU!!
MARTA I ROSER


UNA CANÇÓ QUE HEM APRÈS I ENS HA AGRADAT MOLT!
LA LLETRA L'HA ESCRIT EL JOAN AMADES!



LA CANÇÓ DEL JOC DE MOURE EL COS!! US ATREVIU A MOURE TOT EL COS AL RITME DE LA MÚSICA?
VINGA ENDAVANT!
 

 

PER A QUÈ SERVEIXEN LES MANS? DONCS PER MOLTES COSES!


EL JOAN PETIT COM BALLA! MOLT CONEGUDA PERÒ QUE ENS AGRADA MOLT!


SABIEU QUE TENIM 5 SENTITS QUE ENS AJUDEN A SABER COM ÉS EL MÓN QUE ENS ENVOLTA?




QUE TENIU PESSIGOLLES? SEGUR QUE SÍ! A BALLAR AMB ELS PAPES I GERMANS, AVIS I ÀVIES, TIETS I TIETES.... I SOBRETOT A RIURE MOLT!